Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Klassedannelse

Klassedannelse i 0. klasse:
Børnehaveklasselederne og skolelederen danner klasserne i juni måned, inden
offentliggørelse så sendes de til børnehaverne, som gennemser dem for om alle børn
er placeret hensigtsmæssigt.
Inden sommerferien mailes klasselister til forældrene.
Eleverne tilstræbes fordelt efter nedenstående i ikke prioriteret rækkefølge:
• lige store klasser
• ligelig fordeling af drenge og piger
• fordeling af elever fra de forskellige børnehaver
• børnehaveklasseledernes iagttagelser ved besøg
• information fra børnehaverne og evt. forældre til skolen (tvillinger)
Der forsøges skabt pædagogisk ensartede og velfungerende klasser.

Klassedannelse i 7. klasse:
Der dannes nye 7. klasser, da vi modtager elever fra Ådalskolen og det sker ud fra
"ryst posen" princippet.
Målet er at eleverne oplever sig som en årgang og får skabt en fælles årgangskultur.
Kendskab giver venskab.
Klasselærerne på 6. årgang og skoleledelser fra de to skoler danner de nye klasser i
maj måned. Klasserne offentliggøres i løbet af juni måned.
Ambitionen er, at alle elever trives og oplever at komme i klasser, som er pædagogisk
velfungerende og homogene.
Eleverne tilstræbes fordelt efter nedenstående principper i ikke prioriteret
rækkefølge:

• faglige, sociale og pædagogiske overvejelser
• lige store klassestørrelser
• ligelig fordeling af drenge og piger
• nogenlunde ligelig fordeling fra de tidligere klasser (a,b,c osv.)
Når klasserne er dannet, kigges der igen på hver enkelt elevs klasseplacering ud fra
ovenstående principper.
V ed skoleårets start styrker vi fællesskabet i de enkelte klasser og på hele årgangen,
bl.a. med introture samt fællesarrangementer på årgangen.


Klassesammenlægning i skoleforløbet:
Det sker, at det er nødvendigt at sammenlægge klasser pga. ændret elevantal. Det
sker f.eks. ofte på 9. årgang, da flere elever vælger at tage på efterskole.
Denne beslutning træffes af ledelsen. Bestyrelsen orienteres og det drøftes på et
bestyrelsesmøde forinden beslutningen.
Principperne for klassesammenlægning følger de samme principper, som ligger til
grund for klassedannelse på 7. årgang.
Klasselærerne på den involverede årgang og skoleledelsen danner de nye klasser i
maj måned.

Informationsprocedurer til forældre:
I foråret indkalder skolen til informationsmøde for forældre til den kommende 7. årgang.
Emnet vil være en god start i en ny klasse, hvor gennemgang af principperne for
klassedannelse og forældrenes rolle i den forbindelse vil blive præsenteret.


Forældrenes ansvar og rolle:
Forældrene bør bidrage positivt til processen vedr. klassedannelse. Skolen har i den
forbindelse en forventning om, at forældrene taler positivt og støtter op om den nye
klasse overfor deres børn.
Desuden forventes det, at man som forælder deltager på de indkaldte møder og
generelt har en positiv tilgang til den nye klasse, de nye kammerater, forældre og
lærere/pædagoger.
I en ny klasse skal både ens eget barn og hele klassen være i en god faglig og
trivselsmæssig udvikling. Forældrene bør prioritere den nye klasse, f.eks. ved at have et
aktivt klasseforældreråd og ved at forældrene bestræber sig på at deltage i klassens
arrangementer.