Elevhardware

Alle elever får udlevet en Ipad eller bærbar computer ud fra flg. plan:

• 0 - 2 klasse har Ipad som udleveres i 0 klasse.
  • 3 - 6 klasse har bærbar computer som udleveres i 3 klasse.
  • 7 - 9 klasse har bærbar computer som udleveres i 7 klasse.
  • Specialklasser har Ipad eller bærbar computer ud fra en vurdering af den enkeltes behov.
  • Nogle klasser kan have både Ipad og bærbar computer hvis det skønnes nødvendigt.

Vi lever i en digital tidsalder, hvor computere og andre digitale værktøjer er centrale redskaber for børns dannelse og uddannelse. Man kan sige, at computeren er vor tids penalhus. Skive Kommune følger den nationale digitaliseringsstrategi på it-området og udleverer digitale enheder til alle elever i Skive Kommunes folkeskoler.

Computer:

Ejendomsret

Den udleverede computer er kommunens ejendom og udlånes vederlagsfrit til eleven. Skolen kan til enhver tid kræve computeren tilbageleveret – typisk når eleven ikke længere modtager undervisning på en kommunal folkeskole.

Ansvar

Eleven forpligter sig til at opbevare computeren under forsvarlige forhold. Ved skader, hvor der i juridisk sammenhæng er tale om, at eleven har handlet groft uagtsomt eller med forsæt, kan et erstatningsansvar komme på tale. For yderligere oplysninger henvises til Justitsministeriets folder om forældres og børns erstatningsansvar. Evt. skade eller bortkomst skal straks anmeldes til skolen. Skolen og eleven er i samarbejde forpligtede på, at computeren, oplader og tilhørende sleeve bærer elevens navn og klasse.

Fejlhåndtering

Computeren er udstyret med 1 års garanti. Hvis der skulle opstå fejl på computeren, skal den afleveres til skolens it-vejleder, som så vil vurdere det videre forløb. Skolen vurderer, om computeren skal sendes til reparation, eller om eleven skal have udleveret en anden computer fra skolens lagerbeholdning. Eleven kan dog ikke forvente at få udleveret en helt ny computer fra skolens lager. Vi tilstræber at kunne stille en lånecomputer til rådighed i reparationsperioden.

Brug

Computeren er et undervisningsredskab, som benyttes til skolebrug. Der må kun installeres yderligere software efter aftale med lærerne. Der må gerne installeres eksterne enheder (printer, kamera osv.) på maskinen, men eleven må ikke foretage ændringer i de tekniske installationer, som computeren leveres med. Der må ikke sættes klistermærker og lign. på maskinen. Maskinen må ikke anvendes til aktiviteter, der strider mod dansk lovgivning. Der må ikke installeres nye interne fysiske komponenter i maskinen. Det vil til enhver tid være skolen, som vurderer, hvorvidt installerede programmer er relevante for undervisningsbrug. Den installerede antivirus må ikke fjernes fra maskinen, og eleven er forpligtet på at henvende sig til skolens IT-vejleder, hvis denne software ophører med at fungere. I tilfælde af nedbrud på maskinen, er skolen ikke forpligtet på at genskabe eller geninstallere private filer/programmer. Maskinen vil i sådanne tilfælde blive ført tilbage til den oprindelige grundinstallation. Det forventes, at eleven lader computeren op hjemme, så den er fuldt opladet i skoletiden.

Sleeve

Computeren skal altid opbevares i det udleverede sleeve, når computeren ikke er i brug.

Ipad:

Ejendomsret

Den udleverede iPad er kommunens ejendom og udlånes vederlagsfrit til eleven. Skolen kan til enhver tid kræve iPaden tilbageleveret – typisk når eleven ikke længere modtager undervisning på en kommunal folkeskole.

Ansvar Eleven forpligter sig til at opbevare iPaden under forsvarlige forhold. Ved skader, hvor der i juridisk sammenhæng er tale om, at eleven har handlet groft uagtsomt eller med forsæt, kan et erstatningsansvar komme på tale. For yderligere oplysninger henvises til Justitsministeriets folder om forældres og børns erstatningsansvar. Evt. skade eller bortkomst skal straks anmeldes til skolen. Skolen og eleven er i samarbejde forpligtede på, at iPad, oplader og tilhørende cover bærer elevens navn og klasse.

Fejlhåndtering

Hvis der skulle opstå fejl på iPaden, skal den afleveres til skolens it-vejleder, som så vil vurdere det videre forløb. Skolen vurderer, om iPaden skal sendes til reparation, eller om eleven skal have udleveret en anden iPad fra skolens lagerbeholdning. Eleven kan dog ikke forvente at få udleveret en helt ny iPad fra skolens lager.

Brug

IPaden er et grundlæggende et undervisningsredskab, som benyttes til skolebrug. Enheden må ikke anvendes til aktiviteter, der strider mod dansk lovgivning. Der må ikke foretages ændringer i de tekniske installationer, som iPaden leveres med. IPaden er styret fra kommunen via et særligt system, som ikke kræver Apple-id. Det forventes, at eleven lader iPaden op hjemme, så den er fuldt opladet i skoletiden.

Cover

IPaden skal altid opbevares i det udleverede cover.