Læringscenteret

Er der noget bedre end at ligge i en solvarm vindueskarm og lytte eller læse en bog? At rejse til alverdens steder og tider uden at flytte sig en centimeter? At stride sig frem i snestorm eller mærke forårets stille brise, selv om du er indendørs? Bøgernes verden er uendelig stor. Man kan leve et helt liv i litteraturens verden – hvis man altså finder derind.

På biblioteket er der ugentlige bogpræsentationer, oplæsning, præsentation af finurlige websites og skiftende udstillinger.

Du kommer på biblioteket en gang om ugen med klassen. Bibliotekaren laver et lille oplæg hver gang og du kan låne bøger med hjem. Du kan også få hjælp til materialesøgning til opgaver.

Vi køber løbende nye lækre bøger, så der altid er noget spændende at læse. Hvis du lytter bøger, kan vi hjælpe dig med gode steder at finde e-bøger.

Billede af børn der sidder og læser i vindueskarmen

Til forældrene:

Hvordan skaber man læseglæde sammen med sit barn?

Forskning viser, at børn læser mere (og derved får større ordforråd og højere læsehastighed), når forældrene læser for og med dem. Når forældrene tager dem med på biblioteket, og når forældre selv læser.

Spørg ind til, hvad dit barn har lånt. Lav en hyggestund om aftenen med godnathistorie. Læs nogle af de bøger, dit barn låner og tal med barnet om bøgerne. Opfordrer dit barn til at læse – eventuelt i sengen lige inden sengetid. Hvis den sidste halve time inden sovetid består af læsning/lyttelæsning bliver læsning en god vane – og som bonus bliver barnets søvn bedre.

Hjælp dit barn med at huske at biblioteksbøgerne hver uge.

Hjemmet er som udgangspunkt erstatningsansvarlige, hvis bøgerne ødelægges eller bortkommer.

Projekt læselyst

Læselyst – lyst til at læse.

Hvordan får vi børn til at vælge bogen? Det er et spørgsmål, der optager os på skolen. Vi har derfor gået med i undervisningsministeriets Projekt Læselyst i skoleåret 2020/2021.

Vi vil afprøve en række tiltag, der skal afdække, om vi kan få børnene til at vælge bogen lidt mere frem for andre fritidstilbud.

Vores vision er, at Brårup Skole skal emme af læselyst. Booktalkes, bogbentoer, boganbefalinger, læsepodcast – alt sammen lavet af elever til elever.